El 10 de Juny de 1926 s’ inaugurà a Barcelona la primera línia de metro, el Metro Transversal, precursor de l’ actual línia 1 (vermella).

Segons en explica La Vanguardia, en un interessant article, posar en marxa aquesta línia no va ser una tasca gens fàcil. El finaçament era escàs (com ara!) i això va endarrerir el projecte. en més d’una ocasió. Un cop més, la iniciativa privada a través de la companyia Ferrocarril Metropolità de Barcelona, formada per un grup d’empresaris catalans i bascos, ho va fer possible.

El nom de Transversal té l’ o rígen en el seu objectiu: enllaçar les línies ferroviàries de les diverses companyies que operaven a Barcelona.

Aquesta concepció li va donar un “tret característic i una forta personalitat”, tal com assenyalen els historiadors Joan Alberich i Ramon Lascorz, autors del llibre publicat recentment ‘El Metro Transversal de Bacelona 1926-2016’, editat per Maf Editor, editorial online especialitzada en el món del ferrocarril.

els primers metros de barcelona
els primers metros de barcelona

Altres declaracions que fan en el mateix article de La Vanguardia  (enllaç al final del post) són:

Aquest origen fa que tingui unes particularitats que la distingeixen de la resta de la xarxa del metro, com l’ample de via espanyol de 1.668 mil·límetres o la monumentalitat d’algunes de les seves estacions

Una de les curiositats que llegim és que la singularitat del Transversal la veiem encara actualment amb les estacions de tres andanes conegudes com ‘model Barcelona’. L’habitual eren dues andanes i amb el ‘ model Barcelona ‘es van instaurar tres andanes. Els laterals es feien servir per pujar al tren i el central per baixar. Qui no ho recorda? No cal, ho veiem en moltes estacions a la ciutat comtal.

La inauguració, en un dia molt curiós

Un 10 de juny de 1926, el mateix dia que va morir Antoni Gaudí, el Transversal va iniciar el seu primer trajecte. El recorregut inicial anava desde les estacions de la Bordeta fins la plaça de Catalunya, amb un total de quatre quilòmetres aproximadament, la major part en túnel i tan sols uns 500 metres a cel obert.

Les estacions que hi havia en aquells moments van ser: la Bordeta, Mercat Nou, Sants, Hostafrancs, plaça Espanya, Rocafort, Urgell, plaça Univeristat i plaça Catalunya. Amb el pas dels anys el Transversal va experimentar diverses ampliacions fins arribar avui en dia tal com coneixem la L1.

I com no, el diari La Vanguardia ho va incloure en la seva edició :

La Vanguardia se hizo eco de la inauguración del metro Transversal en su edición de 11 de junio de 1926 y las autoridades no se escatimaron en detalles para tal día. “La escalera para descender a los andenes y la parte destinada a estación provisional, así como los coches con que se inauguró por las autoridades la línea estaban artísticamente adornados con plantas, flores y alfombras”, informaba La Vanguardia.

 

 

Font:

http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20160609/402390499805/metro-transversal-fotografias-ineditas-barcelona.html

http://www.mafeditor.com/ficha.php?id=1631

 

Els primers metros de Barcelona, ara en un llibre
Comparteix:
Etiquetat a:        

Un pensament en “Els primers metros de Barcelona, ara en un llibre

Els comentaris estan tancats.