Al llarg dels darrers anys hem anat descobrint en aquest blog de CAFUR dotzenes de racons, edificis, carrers, places, curiositats, etc… Barcelona, es una ciutat que bull de cultura, plena d’història i prestigi. Però també de racons amagats. Amaga secrets fins i tot sota els nostres peus. Un d’aquests secrets és l’estació de metro Gaudí, una parada que mai va veure passar cap tren amb passatgers i que s’ha convertit en una llegenda urbana entre els amants del misteri. Repetim, pels amants del misteri
La història de l’estació que mai va ser
Ens situem a finals dels anys 60. Barcelona vivia, per variar, una època de transformació urbana i expansió del seu transport públic.
En aquells temps es va projectar la construcció de l’estació de metro Gaudí, situada a la cruïlla dels carrers Lepant i Rosselló, molt a prop de la Sagrada Família. Aquesta estació havia de formar part de la Línia 2 (lila), que connectaria Horta amb el Paral·lel, passant pel centre de la ciutat. Les obres van començar amb l’objectiu d’enllaçar aquesta línia amb la Línia 5, que en aquell moment s’estava construint per unir Collblanc amb el Clot.
Durant la construcció, i com moltes vegades ha passat a la nostra ciutat quan es forada una mica, es van trobar amb dificultats inesperades. O no.
En arribar a l’avinguda de Gaudí, les obres van topar amb restes de l’antiga muralla de Barcelona, fet que va complicar el traçat previst de la Línia 2. A més, les limitacions pressupostàries van obligar el Ministeri d’Obres Públiques a prendre decisions dràstiques. Es va optar per una solució provisional: unir les dues línies i operar-les com una de sola. Aquesta decisió, però, no va tenir en compte que l’encreuament futur havia de ser a diferents nivells, la qual cosa va provocar que la unió provisional esdevingués definitiva.
Així, l’estació Gaudí, tot i estar completament construïda amb andanes, vestíbuls i accessos, va quedar en desús a causa de la seva proximitat amb l’estació de Sagrada Família.
Tot i no haver estat mai inaugurada, l’estació Gaudí és considerada una de les estacions “fantasma” millor conservades de la xarxa de metro de Barcelona. Durant anys, ha estat utilitzada per a diversos propòsits, com ara estudis estadístics sobre el pas de trens, rodatges publicitaris i, en ocasions especials, s’ha il·luminat perquè els passatgers de la Línia 5 puguin entreveure les seves andanes des del tren. A més, el vestíbul superior ha servit com a seu de les associacions de treballadors jubilats de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
Podriem dir, sense por a ser repetitius, que l’estació Gaudí és un testimoni silenciós de les complexitats i desafiaments que comporta la planificació urbana i el desenvolupament de les infraestructures de transport. A qui no li sona una obra d’una línia de metro que porta més de 20 anys ?
La història no para de recordar-nos que, fins i tot en projectes ben planificats, poden sorgir imprevistos que alterin els plans inicials, deixant empremtes ocultes sota els carrers de la ciutat. I empremtes ben visibles en els pressupostos de les administracions.
Les altres estacions fantasma de Barcelona
L’estació Gaudí no és l’única parada fantasma de la ciutat. Barcelona compta amb diverses estacions en desús, cadascuna amb la seva pròpia història:
Estació de Correus
Inaugurada el 20 de febrer de 1934, l’estació de Correus es trobava a la línia 3 del Gran Metro de Barcelona, en el ramal que connectava Jaume I amb Correus. Situada sota la Via Laietana, just davant de l’edifici de Correus, aquesta estació va servir com a terminal d’aquest ramal fins al seu tancament el 20 de març de 1972. El motiu principal del seu clausura va ser la reestructuració i prolongació de la línia 4 cap al barri de la Barceloneta, fet que va deixar l’estació obsoleta. Actualment, tot i estar en desús, l’estació de Correus es manté en un estat de conservació notable, amb elements originals com cartells publicitaris dels anys 70 encara visibles a les seves andanes.
Estació de Ferran
L’estació de Ferran, també coneguda com Fernando, va ser inaugurada el 15 d’abril de 1946 com a part de l’extensió de la línia 3 entre Liceu i aquesta nova parada. Situada sota la Rambla, a l’altura del carrer Ferran, aquesta estació va operar durant només 22 anys. El 1 de març de 1968, amb la prolongació de la línia cap a Drassanes i la necessitat de millorar la fluïdesa del servei, es va decidir clausurar l’estació de Ferran degut a la seva proximitat amb altres parades. Actualment, les seves instal·lacions romanen tancades al públic, però encara és possible distingir-ne algunes parts des dels trens que circulen per la línia 3.
Estació de Banc
L’estació de Banc, també coneguda com Banco, és una de les més enigmàtiques de la xarxa de metro de Barcelona. Construïda el 1911 sota la Via Laietana, a l’altura de la plaça d’Antonio Maura, aquesta estació mai va arribar a obrir-se al públic. La seva ubicació, just sota l’edifici del Banco de España, va donar peu a diverses llegendes urbanes, com la suposada existència d’un túnel secret que connectava l’estació amb el banc per al transport de diners. Tot i que aquestes històries no han estat confirmades, l’estació de Banc ha estat utilitzada com a magatzem de material ferroviari des de 1926. Actualment, les seves instal·lacions romanen tapiades i en desús, però la seva història continua despertant la curiositat de molts.
Fonts:
https://es.wikipedia.org/wiki/Metro_de_Barcelona
.Wikipedia, la enciclopedia libre+1Wikipedia, la enciclopedia libre
Imatge / Oriol Pàmies – Ignasi Patón – http://horapunta.tmb.cat/seccio/historia/gaudi-lestacio-que-no-surt-al-planol-del-metro, CC BY 3.0 es, Enlace
Secció: Barcelona secrets i curiositats