El Tramvia Blau és molt més que un mitjà de transport: és part de l’ADN de Barcelona. L’avinguda del Tibidabo i la plaça del Doctor Andreu, amb les seves mansions modernistes i noucentistes, la urbanització elegant i el funicular al cim de la muntanya, formen un paisatge urbà únic. Repassem l’origen, l’evolució, el moment actual i què es necessita perquè aquest tresor patrimonial torni a circular.

Origen i arribada de l’avinguda del Tibidabo i del Doctor Andreu

Cap a finals del segle XIX el doctor Salvador Andreu va adquirir terrenys a la part marítima del Tibidabo amb la idea de construir una ciutat jardí pròpia. Va projectar l’Avinguda del Tibidabo com a eix principal: àmplies voreres, jardineres, carrers arbrats i, als costats, cases i torres per a les famílies benestants. Aquesta avinguda connecta la plaça de John F. Kennedy (Avinguda Tibidabo metro L7 / Plaça Kennedy) amb la plaça del Doctor Andreu, on arrenca el funicular que puja a la part superior de la muntanya. 

El doctor Andreu també va promoure altres elements: la residència familiar (“La Rotonda” o Torre Andreu) va ser dissenyada per Enric Sagnier l’any 1918 amb un estil que barreja modernisme i noucentisme.

Neixement i trajecte històric del Tramvia Blau

El 29 d’octubre de 1901 es va inaugurar el Tramvia Blau, conjuntament amb el funicular del Tibidabo, com a projecte de transport pioner impulsat per Salvador Andreu. L’objectiu era facilitar l’accés a la muntanya, complementant la urbanització aristocràtica i residencial del Tibidabo. 

El trajecte actual (quan funcionava) és de 1.276 metres, amb un desnivell considerable i envoltat d’edificacions que combinen modernisme i noucentisme, fins a arribar a la plaça del Doctor Andreu. 

Al llarg del segle XX ha viscut canvis: prolongacions, reformes, intervencions en vies, manteniment de les unitats històriques de tramvia. També ha patit els efectes de la motorització, de l’urbanisme creixent i dels costos de manteniment, que l’han anat afectant fins que va deixar d’operar el 2018. 

Aturada de servei i el projecte de recuperació

El 28 de gener de 2018 el Tramvia Blau va deixar de circular. TMB va al·legar problemes de seguretat derivats de l’estat de les vies, la catenària i els combois. Des de llavors, s’ha substituït per la línia de bus 196, que cobreix aproximadament el recorregut entre Plaça Kennedy i Plaça del Doctor Andreu fins que el tramvia pugui tornar. 

El projecte constructiu de recuperació es va lliurar al voltant de finals del 2024. 

Costos, problema pressupostari i terminis previsibles

Inicialment es parlava de pressupostar uns 11 milions d’euros per la reforma del Tramvia Blau, però aquesta suma ha anat pujant (19 milions, després ampliacions), especialment quan es considera també la reurbanització integral de l’avinguda del Tibidabo, els tallers i la cotxera, i la restauració patrimonial dels vehicles. El cost total estimat recentment arriba als 46 milions d’euros.  

Segons informacions municipals de mitjans del 2025, no hi ha encara una data precisa d’inici d’obres, i la previsió optimista situa l’arrencada mínima cap a finals del mandat actual, és a dir, 2026-2027, sempre que es resolguin el finançament, licitacions i qüestions normatives de seguretat.

Veïnat i entitats veïnals estan reclamant que el retorn sigui tan aviat com sigui possible, preferiblement amb mínimes intervencions inicials per anar posant el servei operatiu abans de fer la reurbanització completa.

Valor patrimonial i impacte urbà

El Tramvia Blau és declarat Bé Cultural d’Interès Nacional per la Generalitat, fet que li atorga protecció especial, però alhora implica exigències tècniques especials en les rehabilitacions. Aquesta declaració eleva la qualitat dels treballs però també els costos i els tràmits administratius. 

No és només un mitjà de transport o un atractiu turístic: és part del paisatge, de la identitat del barri i de la ciutat. Afecta habitatges, patrimoni arquitectònic, mobilitat, turisme i gestió urbana. Perquè torni a funcionar cal compatibilitzar interessos veïnals, pressupost públic i criteris de conservació.

Què fer si el vols visitar avui

Fins que el servei es reprengui, es pot fer un recorregut similar amb el bus 196 des de Plaça Kennedy fins a Plaça del Doctor Andreu. Aquest servei funciona cada dia de 7.30 a 22.00 h. També és possible pujar en funicular des de Doctor Andreu i des d’allí accedir al parc d’atraccions, al temple del Sagrat Cor o al mirador de Collserola. 

Escenaris per al retorn i reptes principals

Els reptes per la reobertura del Tramvia Blau inclouen: assegurar finançament públic suficient, fer licitacions amb garanties, compatibilitat tècnica i patrimonial, permisos, i equilibrar l’abast del projecte (restauració integral vs intervenció gradual). Llogar tallers i cotxeres, restaurar vehicles antics, renovar vies i catenària, reformar l’avinguda del Tibidabo. El veïnat demana que almenys el retorn del tramvia es pugui veure abans del 125è aniversari (2026).

Conclusió

El Tramvia Blau porta més de 120 anys connectant història, arquitectura i natura en un sol recorregut. El projecte executiu per recuperar-lo ja està llest, però la clau està en dotar-lo de pressupost i calendari. Perquè torni a circular és imprescindible coordinar l’administració local i veïnal, complir els requisits patrimonials i gestionar els costos. Si tot això s’encerta, tindrem aviat un altre capítol de vida urbana en què Barcelona reivindica el seu passat sense renunciar al futur.

 

 

 

Altres articles sobre transports al blog de CAFUR

 

 

 

Fonts:

 

  • Fundació TMB: “Tramvia Blau” – descripció històrica i estat actual. TMB / Fundacio TMB. Fundació TMB

  • Tot Barcelona: “El projecte per recuperar el Tramvia Blau ja està llest set anys després”. Tot Barcelona

  • La Vanguardia: “L’elevat cost posa en perill la recuperació del Tramvia Blau” – pressupost recent. La Vanguardia

  • Betevé: “La recuperació del Tramvia Blau s’allarga, com a mínim, fins al 2027”. betevé

  • Viquipèdia (“Tramvia Blau”, “Avinguda del Tibidabo”) – per dades històriques i urbà‐arquitectòniques. Viquipèdia+1

  • Meet Barcelona / turisme oficial: sobre la història de l’Avinguda del Tibidabo i el doctor Andreu. 

  • Informació sobre CAFUR (gestió de finques, administració immobiliària) d’Empresite / CINCO DÍAS / Infoempresa 

 

El Tramvia Blau de Barcelona. Una llarga història que inaugura un altre capítol
Comparteix:
Etiquetat a: